Troublefree

Nieuw verlaagde btw-tarief instellen in Troublefree Retail, Smart Trade, Smart Stone en Smart Garden

Per 1 januari 2019 verandert het percentage voor het verlaagde btw-tarief van 6% naar 9%. Dit betekent voor de facturatie in uw Troublefreepakket dat producten en diensten met een regulier btw-percentage van 6%, per 1 januari 2019 moeten worden omgezet naar 9%. Meer informatie kunt u vinden bij de Belastingdienst.

Vanaf wanneer geldt het nieuwe tarief?

Om te kunnen bepalen wanneer u het nieuwe tarief moet gaan rekenen, is het relevant aan wie u een dienst of product levert:

  • Als het een levering aan een bedrijf betreft, is de factuurdatum bepalend voor het btw-tarief.
  • Als het een levering aan een particulier betreft, is de leveringsdatum bepalend.

Indien de levering al (vooruit)betaald is in 2018, geldt sowieso het 6%-tarief.

Als u wilt voorkomen dat dit onduidelijkheden oplevert, kunt u het beste alle openstaande orders met 6% btw leveren en factureren vóór 1 januari 2019.

Btw-codes toevoegen

Om het nieuwe tarief te kunnen gebruiken, moet u eerst nieuwe btw-stamcodes aanmaken in Troublefree en in uw boekhoudpakket.

Op onze kennisbank kunt u lezen hoe u een btw-code toevoegt aan Troublefree.

Voor uw boekhoudpakket kunt u het beste op de website van de leverancier kijken:

Artikelen aanpassen

Ten slotte moet u het btw-tarief van uw artikelen aanpassen naar het nieuwe 9%-tarief. Hiervoor moet u zich eerst bedenken of u de prijs exclusief btw of de prijs inclusief btw gelijk wilt houden.

In het eerste geval (prijs exclusief) hoeft u alleen het btw-tarief te veranderen. De brutoprijs verandert dan verder niet, dus u bent direct klaar.

In het tweede geval (prijs inclusief) moeten de verkoopmarges ook worden aangepast om te compenseren voor de hogere btw. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt hiervoor ook contact opnemen met onze consultants.

Contact

Wilt u dit graag door één van onze consultants laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op!

Als u op deze mail reageert en alvast de volgende vragen beantwoordt, kunnen we u zo goed mogelijk helpen:

  • Wanneer kunnen we voor u aan de slag? (Wacht niet tot de laatste dag!)
  • Bij wie kunnen we terecht voor vragen, ook tijdens de vakantieperiode?
  • Wat wilt u doen met openstaande orders? Moeten deze worden gefactureerd of aangepast aan het nieuwe tarief?
  • Wat wilt u doen met openstaande offertes? Moeten deze worden aangepast aan het nieuwe tarief?
  • Hoe wilt u de artikelen laten bijwerken, op basis van de prijzen exclusief of inclusief btw? Wilt u meteen de prijzen herzien?
  • Moeten we ook de koppeling met uw boekhoudpakket bijwerken? Welk pakket gebruikt u en wie heeft hiervoor de toegangsgegevens?

Deze werkzaamheden vallen buiten het servicecontract en vinden plaats tegen het vaste consultancytarief à € 85,- excl. btw per uur.

De hoeveelheid werk is afhankelijk van uw wensen, dus dit wordt van tevoren met u besproken.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan vernemen wij dit graag!

CONTACTEER ONS
[
www.troublefree.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.troublefree.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren